Gemeente Rijswijk – technisch advies Hoornbrug, Tram15 en Haagweg

In opdracht van gemeente Rijswijk geven wij technisch en inhoudelijk advies voor de Traminfrastructuur voor het project Hoornbrug l Tram15 l Haagweg. Het betreft hier drie projecten namelijk (1) Verbetering Leefbaarheid Haagweg (Haagweg), (2)  Verbreding Tramlijn 15 (Tram15) en (3) Verhoging Hoornbrug (Hoornbrug).

De Hoornbrug wordt een vaste en hoge brug in plaats van een beweegbare en lage brug. Vanwege de introductie van een nieuwe tram bij HTM, de Avenio van Siemens, moet het tramtraject door dit gebied voor eind 2015 aangepast worden. Tot slot wordt ook de leefbaarheid van de Haagweg verbeterd door oa. het aanpassen van het huidig aantal rijbanen (van 2×2 naar 2×1) en het herinrichten van de openbare ruimte. De ombouw van de huidige situatie Haagweg en Hoornbrug moet gebeuren terwijl tegelijkertijd alle verkeerstromen “gewoon” door dienen te gaan. In ieder geval met minimaal oponthoud en zo weinig mogelijk hinder voor het huidige tramverkeer, de tramlijnen 1 en 15.

Binnen de gemeente Rijswijk is een UitvoeringsTeam opgericht met daarin de diverse benodigde functies om het project te realiseren. Wij zijn als technisch consultant traminfrastructuur betrokken in dit team. Onze inspanningen dragen bij aan het technisch inhoudelijk advies en ondersteuning geven aan gemeente Rijswijk over alle voorkomende zaken aangaande de traminfrastructuur die door dit gebied gaat. Zaken die spelen zijn onder andere sporen, stroomvoorziening, halten, wissels en TramWaarschuwingsInstallaties (TWI). De hiervoor benodigde engineering wordt met behulp van derden gerealiseerd. Dit wordt gecoördineerd en begeleid door het UitvoeringsTeam van gemeente Rijswijk.

Gemeente Rijswijk voert het project uit samen met de inbreng en input van de Provincie Zuid-Holland en het Stadsgewest Haaglanden met HTM.