Omgevingsmanager

Een omgevingsmanager bij Neuf weet als geen ander dat geen enkel project los staat van haar omgeving, sterker nog: ieder project is er dankzij haar omgeving! Dit betekent dus ook dat er altijd een relatie is tussen het project en de omgeving; elk project heeft invloed op de omgeving en, minstens zo belangrijk, de omgeving beïnvloedt het project. Het onderschatten van deze wederzijdse invloed kan leiden tot onaangename projectrisico’s die succes in de weg staan.

Als omgevingsmanager zorg je voor de maatschappelijke inbedding van, en het creëren van draagvlak voor, een project. De omgevingsmanager is de intermediair tussen de projectorganisatie en de stakeholders in de omgeving. Je probeert begrip en vertrouwen te kweken om zo tot effectieve samenwerking met de omgevingspartijen te komen. De uitdaging voor een omgevingsmanager bij Neuf is om dit te bereiken in de complexe omgevingen, inclusief politiek-bestuurlijke gevoeligheden, waarin onze opdrachtgevers opereren.Daarnaast heb je een duidelijke signaalfunctie in het projectteam in het proactief signaleren van onderwerpen vanuit de omgeving die in- en extern invloed kunnen hebben op de kwaliteit van een project. Je speelt hierop in en vertaalt deze tijdig naar de juiste actoren.

Tot slot verzorg je de communicatie; je geeft bijvoorbeeld antwoord op publieksvragen en informeert omwonenden en andere belanghebbenden. Hierover stem je af met de betrokkenen binnen de organisatie van onze opdrachtgevers, zoals de communicatieafdeling.

Herken jij jezelf in de rol van omgevingsmanager of wil je hier meer over weten? Ik drink graag een kop koffie met je!

Donald Nagel
dnagel@neuf-associates.nl